Spółki Grupy Schwarz z jej podmiotami zajmującymi się handlem detalicznym spółką Kaufland i Lidl, spółką z zakresu ochrony środowiska PreZero, jak również Schwarz Produktion, Schwarz Dienstleistungen, Schwarz IT, Schwarz Digital i innymi spółkami przywiązują dużą wagę do zrównoważonego rozwoju społecznego i ekologicznego. Spółki są świadome swojej odpowiedzialności w całym łańcuchu dostaw, w szczególności odpowiedzialności za przestrzeganie praw człowieka, standardów społecznych i środowiskowych.
Niniejszy Kodeks postępowania dla partnerów biznesowych* opisuje podstawowe zasady współpracy z partnerami biznesowymi oraz oczekiwania dotyczące praw człowieka i ochrony środowiska, jakie spółki Grupy Schwarz mają wobec swoich partnerów biznesowych.
Zawarte w nim zasady określają minimalne standardy naszych relacji biznesowych. Kodeks postępowania opiera się na niżej wymienionych międzynarodowych wytycznych i zasadach:
- Międzynarodowa Karta Praw Człowieka
- Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka
- Konwencja ONZ o prawach dziecka
- Konwencja ONZ o prawach kobiet
- Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych
- Podstawowe standardy pracy Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP)
- Paryskie porozumienie klimatyczne
- Konwencja z Minamaty
- Konwencja sztokholmska
- Konwencja bazylejska
- dziesięć zasad UN Global Compact (UNGC)
Należy przestrzegać krajowych i innych wiążących przepisów i regulacji, które obowiązują w kraju prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasad zawartych w niniejszym Kodeksie postępowania. Spośród wszystkich obowiązujących przepisów miarodajny jest zawsze ten najbardziej odpowiedni do realizacji celu ochronnego.
Standardy wynikające z tych zasad zostały omówione poniżej. Ich wdrożenie i monitorowanie powinno być zapewnione poprzez odpowiednią procedurę wewnętrzną.
Korupcja czynna, bierna lub jakiekolwiek inne formy korupcji są zabronione. Partner biznesowy przestrzega również wszystkich standardów zawodowych.
W przypadku pytań dotyczących kodeksu postępowania, skontaktuj się z nami:
Wyślij email Kodeks postępowania (Code of Conduct), stan: czerwiec 2024 r.1. Praca
1.1. Zakaz dyskryminacji
Partner biznesowy zobowiązany jest do zapewnienia równego traktowania i równych szans swoim pracownikom oraz do powstrzymania się od wszelkich form dyskryminacji. Dotyczy to stosunku pracy, w szczególności rekrutacji, szkolenia, dalszego doskonalenia zawodowego, wynagrodzenia, awansu, rozwiązania stosunku pracy, przejścia na emeryturę i stosowania środków dyscyplinarnych. Nikt nie może być dyskryminowany czy stawiany w niekorzystnej sytuacji ze względu na wiek, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, stan cywilny, płeć, kolor skóry, przynależność do organizacji pracowniczych, narodowość, poglądy polityczne, religię lub światopogląd, orientację seksualną, ciążę, pochodzenie społeczne, inne cechy osobiste lub inne obiektywnie nieuzasadnione okoliczności. Ponadto partner biznesowy powinien zapobiegać wszelkim formom dyskryminacji i aktywnie podejmować działania przeciwko nim.
1.2. Uczciwe traktowanie
Partner biznesowy dba o to, aby w miejscu pracy nie dochodziło do wrogiego bądź nieludzkiego traktowania, w szczególności molestowania seksualnego, stosowania kar cielesnych, przymusu psychicznego, fizycznego czy też werbalnego znęcania się nad pracownikami. Nie wolno również grozić pracownikom takim zachowaniem.
1.3 Praca przymusowa i współczesne formy niewolnictwa
Partner biznesowy nie stosuje pracy przymusowej. Praca przymusowa obejmuje każdą pracę lub wykonanie usługi, które jest wymagane od osoby pod groźbą kary i której osoba ta nie podjęła się dobrowolnie.
Partner biznesowy przestrzega zakazu współczesnego niewolnictwa i wszelkich innych praktyk podobnych do niewolnictwa. Obejmuje to poddaństwo lub inne formy sprawowania władzy lub ucisku w środowisku pracy, takie jak skrajne wykorzystywanie ekonomiczne lub seksualne czy też poniżanie.
Ponadto partner handlowy przestrzega prawa pracowników do wypowiedzenia umowy.
1.4 Praca dzieci i ochrona osób małoletnich
Wykonywanie pracy w każdej formie przez dzieci jest zabronione.
Należy przestrzegać przepisów krajowych oraz międzynarodowych standardów dotyczących ochrony osób małoletnich. Minimalny wiek pracownika nie może być niższy niż wiek, w którym kończy się ustawowy obowiązek szkolny. W żadnym wypadku nie wolno zatrudniać młodzieży poniżej 15 roku życia (względnie 14 roku życia, jeżeli zezwala na to prawo krajowe zgodnie z konwencją MOP nr 138). Ponadto młodzież do 18 roku życia nie może pracować w nocy.
1.5 Wynagrodzenie i czas pracy
Partner biznesowy przestrzega wszystkich stosownych ustaw, przepisów i standardów właściwych dla branży dotyczących wynagrodzeń i czasu pracy. Wynagrodzenia i inne dodatki muszą odpowiadać co najmniej regulacjom ustawowym oraz standardom miejscowej gospodarki wytwórczej. Muszą być jasno zdefiniowane i wypłacane regularnie i w całości. Za cel należy przyjąć wypłatę wynagrodzeń i innych dodatków, które pokrywają koszty utrzymania, o ile ustawowa płaca minimalna jest w tym zakresie niewystarczająca. Potrącenia z tytułu świadczeń rzeczowych są dozwolone jedynie w ograniczonym zakresie i tylko proporcjonalnie do wartości świadczeń rzeczowych. Partner biznesowy opłaca ustawowe świadczenia społeczne i świadczenia należne pracownikom na mocy prawa krajowego (np. świadczenia ubezpieczeniowe, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe czy płatny urlop).
Ponadto pracownikom regularnie i w zrozumiałej formie udzielane są informacje dotyczące części składowych wynagrodzenia. Obowiązki wynikające ze stosunku pracy należy zapisywać w formie tekstowej i przekazać pracownikowi w formie umowy o pracę. Partner biznesowy zasadniczo nie dokonuje potrącenia za sprzęt roboczy.
Pracownicy nie pracują dłużej niż określa to ustawowy dopuszczalny czas pracyi korzystają z przewidzianych przepisami przerw na odpoczynek. Przestrzegane są dni ustawowo wolne od pracy. Ponadto nie wolno wymagać od pracowników, aby regularnie świadczyli pracę ponad 48 godzin tygodniowo, a licząc łącznie z godzinami nadliczbowymi — ponad 60 godzin tygodniowo. Pracę dodatkową należy zgodnie z prawem krajowym wynagradzać oddzielnie lub udzielić rekompensaty w postaci czasu wolnego od pracy. Każdy pracownik ma prawo do co najmniej jednego dnia wolnego po sześciu kolejno następujących po sobie dniach pracy.
1.6 Wolność zrzeszania się i negocjacji zbiorowych
Partner biznesowy gwarantuje prawo do zrzeszania się i negocjacji zbiorowych. Pracownicy mają prawo do zgromadzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także do tworzenia bądź wchodzenia w szeregi związków zawodowych i grup reprezentujących pracowników. Ponadto pracownicy mają prawo do negocjacji zbiorowych oraz przewidziane przez przepisy prawa – prawo do strajku, w celu rozwiązania problemów dotyczących pracy i wynagrodzenia. Dochodzenie tych praw w żadnym wypadku nie może być karane represjami.
1.7 Bezpieczeństwo i zdrowie
Partner biznesowy zapewnia bezpieczne środowisko pracy, przestrzeganie odpowiednich norm bezpieczeństwa, a także zapewnia stosowanie wystarczających środków ochronnych i środków zapobiegających nadmiernemu zmęczeniu psychicznemu i fizycznemu. Miejsca pracy i urządzenia wykorzystywane do pracy muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i regulacjami. Wszelkiego rodzaju naruszenia podstawowych praw człowieka w miejscu pracy i w placówkach zakładowych są zabronione. Ponadto należy przestrzegać w szczególności wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej i nagłych wypadków.
Szczególnie nie powinno się narażać młodzieży do 18 roku życia na niebezpieczne lub szkodliwe warunki mające negatywny wpływ na ich zdrowie i rozwój. Pracownicy powinni posiadać poziom kompetencji odpowiadający wymogom stanowiska pracy i odbywać regularne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy również zapewnić odpowiednią czystość na stanowiskach pracy. Jeżeli partner biznesowy zapewnia pracownikom zakwaterowanie, w tym zakresie obowiązują te same wymagania.
Należy wyznaczyć przedstawiciela odpowiedzialnego za przestrzeganie norm bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, który będzie odpowiedzialny za wprowadzanie i wdrażanie norm bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu pracy.
1.8 Środki dyscyplinarne
Środki dyscyplinarne muszą być podejmowane w ramach prawa krajowego oraz praw człowieka uznanych na arenie międzynarodowej. Zabronione są wszelkie nieuzasadnione działania dyscyplinarne, jak w szczególności wstrzymywanie wynagrodzenia, świadczeń socjalnych lub zatrzymywanie dokumentów (np. dowodów osobistych) czy zakaz opuszczania miejsca pracy.
Partner biznesowy zapewnia odpowiednie środki kontroli i instruktażu w zakresie wykorzystania prywatnych służb ochrony, w szczególności w celu zapobiegania torturom, okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu, obrażeniom ciała i utracie życia oraz ingerencji w wolność zrzeszania się i tworzenia stowarzyszeń.
1.9 Prawo własności gruntów
Partner biznesowy przestrzega obowiązujących praw własności gruntów i powstrzymuje się od wszelkich form bezprawnej eksmisji lub bezprawnego wywłaszczania ziemi, lasów i zbiorników wodnych, których użytkowanie zabezpiecza środki utrzymania jednej lub kilku osób, w szczególności w związku z ich nabyciem lub zagospodarowaniem.
2. Środowisko
2.1. Ustawy o ochronie środowiska
Partner biznesowy przestrzega obowiązujących przepisów i rozporządzeń dotyczących ochrony środowiska, jak również zakazów wynikających z konwencji środowiskowych wymienionych powyżej w odniesieniu do rtęci, trwałych organicznych substancji szkodliwych i niebezpiecznych odpadów.
Działalność partnera biznesowego spełnia wymagania w zakresie prawa dotyczącego odpadów, immisji oraz ochrony wód. Partner biznesowy przestrzega wszelkich przepisów dotyczących substancji niebezpiecznych. Dotyczy to w szczególności magazynowania, postępowania z substancjami niebezpiecznymi i ich utylizacji. Należy przeszkolić pracowników w zakresie obchodzenia się z materiałami i substancjami niebezpiecznymi.
2.2. Zasoby i zanieczyszczenie środowiska
Partner biznesowy nie powoduje szkodliwych zmian w glebie, zanieczyszczenia wody, powietrza, szkodliwej emisji hałasu lub nadmiernego zużycia wody, które mogłyby w istotny sposób naruszyć naturalne podstawy konserwacji produkcji żywności, uniemożliwić dostęp do bezpiecznej wody pitnej, utrudnić dostęp do urządzeń sanitarnych lub zaszkodzić zdrowiu co najmniej jednej osoby.
Należy unikać dalszego zanieczyszczenia środowiska, o ile jest to możliwe lub przynajmniej je minimalizować. Ochrona środowiska i klimatu oraz wspieranie różnorodności biologicznej to nieustające zadania, których wypełnienie jest możliwe jedynie za sprawą ciągłego doskonalenia poziomu ochrony poprzez stałe ograniczanie zużycia zasobów i zmniejszanie ilości odpadów. Partner biznesowy dokłada w tym celu wszelkich starań w ramach swojej działalności gospodarczej.
3. Przestrzeganie
3.1 Realizacja w ramach łańcucha dostaw
Partner biznesowy zapewnia, że będzie odpowiednio przestrzegać regulacji niniejszego Kodeksu postępowania w całym łańcuchu dostaw i egzekwować je wobec swoich partnerów handlowych za pomocą odpowiednich zapisów w umowie.
3.2 Raportowanie
Partner biznesowy ustanowi wewnętrzny system zgłaszania naruszeń standardów określonych w niniejszym Kodeksie postępowania; pracownicy, którzy dokonają zgłoszenia, nie będą za to karani ani w inny sposób poszkodowani.
3.3 Środki zaradcze
W przypadku już zaistniałego lub bezpośrednio grożącego naruszenia Kodeksu postępowania w przedsiębiorstwie lub w łańcuchu dostaw partnera biznesowego, partner biznesowy zobowiązuje się:
- niezwłoczne podjąć wszelkie możliwe działania w celu zakończenia, zapobieżenia lub przynajmniej zminimalizowania zakresu tego naruszenia;
- wdrożyć na żądanie spółek Grupy Schwarz opracowaną przez nie koncepcję zaprzestania lub zminimalizowania naruszenia;
- na żądanie spółek Grupy Schwarz współpracować z nimi przy opracowaniu i wdrożeniu planu mającego na celu zaprzestanie naruszenia, zapobieżenie mu lub jego zminimalizowanie.
3.4 Audyty
Spółki Grupy Schwarz są uprawnione w oparciu o ocenę ryzyka i w odpowiednim zakresie do weryfikacji przestrzegania niniejszego Kodeksu postępowania. W tym celu partner biznesowy jest zobowiązany na żądanie spółek Grupy Schwarz udzielić wszelkich niezbędnych informacji i danych oraz umożliwić spółkom Grupy Schwarz przeprowadzenie po uprzednim powiadomieniu, kontroli na miejscu w siedzibie partnera biznesowego. Spółki Grupy Schwarz mogą również zlecić przeprowadzenie tego audytu podmiotowi trzeciemu zobowiązanemu do zachowania poufności. Przestrzegane będą przepisy z zakresu ochrony danych oraz tajemnicy przedsiębiorstwa partnera biznesowego. Prawa do przeprowadzania kontroli wynikające z innych przepisów pozostają nienaruszone. Na żądanie partner biznesowy może uzyskać od podwykonawców świadczących na jego rzecz usługi, stosowne uprawnienia kontrolne dla spółek Grupy Schwarz.
3.5 Zakończenie współpracy
Naruszenie obowiązków wynikających z niniejszego Kodeksu postępowania uprawnia spółki Grupy Schwarz w szczególności do wyznaczenia partnerowi biznesowemu odpowiedniego terminu na usunięcie naruszenia, a po jego bezskutecznym upływie odstąpienia od umowy, względnie jej wypowiedzenia. Wyznaczenie terminu nie jest konieczne, jeśli naruszenie jest poważne. W przypadku odstąpienia, względnie wypowiedzenia umowy spółki Grupy Schwarz nie będę zobowiązane do zrekompensowania partnerowi biznesowemu szkód wynikających z odstąpienia lub z wypowiedzenia umowy.